Jaja's Weblog

Relativeren …

De huidige techniek is mooi. Mooi om naar te kijken, mooi om het te begrijpen, mooi om het in werking te zien, mooi omdat het zo mooi is op zichzelf of als onderdeel van een groter geheel.
Techniek is ook kwetsbaar, kijk maar naar al die Toyotaatjes die teruggeroepen worden om – al dan niet – levensgevaarlijke onvolkomenheden weg te werken.

Maar wij hebben geluk – of toch niet?
Eén van onze twee bolides (de Ferrari rode) is volgens ADAC de meest betrouwbare kleine auto in Duitsland.
En daar zit het hem nu net … . België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, … dat is het favoriete “speelterrein” van onze kleine rode dakloze, maar Duitsland …
En laat hem nu net dáár de meest betrouwbare wagen zijn in zijn klasse!

Je hoort ons echt niet klagen over onze “kleine rode”.
Alles wat niets met het dak te maken heeft functioneert feilloos, zij het soms met iets meer lawaai dan oorspronkelijk bedoeld door de fabrikant, of zitten de Belgische kasseien daar misschien voor iets tussen?
Of zou het de kwaliteit van het Belgische asfalt zijn? Minister van mobiliteit Hilde Crevits gaat namelijk op zoek naar asfalt dat minder vlug slijt …
Vertel dat laatste niet luidop ergens in het buitenland want je gesprekspartners krijgen minimaal een indigestie van het schuddebuiken.
Neen, onze “kleine rode” doet het uitstekend zolang je hem maar niet gebruikt waarvoor wij hem kochten: als cabrio …
Uit het lijstje van kleine cabriootjes kozen we enkele jaartjes geleden uiteindelijk de Mitsubishi Colt CZC Invite.
Een lijst van pro’s en contra’s van alle kandidaten ga ik jullie besparen – maar een criterium was zeker een metalen vouwdak.

Een cabrio, en vraag het gerust maar aan de kenners, is vooral bedoeld om “dakloos” te rijden.
Om een lang verhaal kort te maken: als het dak open is gaan de ruiten soms niet omhoog, als het dak dicht is gaan de ruiten soms ook niet dicht.
Bij Mitsubishi België zoeken ze al bijna 3 jaar naar de oorzaak van het probleem – laat staan dat ze al een oplossing hebben.

Tot wij op een dag zelf met de oplossing kwamen aandraven: we ontmoetten iemand die bij Nedcar aan de Colt cabrio werkt en het probleem is aldaar goed bekend, de oorzaak en de oplossing.
Maar Nedcar, dat is Nederland en niet België en dus twijfelt Mitsubishi België héél erg aan die Nederlandse benadering.
Het is dus niet enkel de uitdieping van de Schelde die voor problemen kan zorgen, ook het dak van onze cabrio begint stilaan politieke allures te krijgen.
En dan beweren de Duitsers ook nog eens dat het de meest betrouwbare kleine wagen is!

Op onderstaande foto zie je onze “kleine rode” met open dak en gesloten ramen – uiteraard een unieke foto die we steeds meenemen naar de garage om te tonen hoe het “zou moeten zijn” als de techniek ons niet in de steek liet – of was het nu een elektronicaprobleem? En deze foto werd NIET in Duitsland genomen …

Panasonic TZ5, f 8.0, 1/200 sec, ISO100

Advertenties

21/02/2010 - Posted by | Jaja | , , , , ,

4 reacties »

  1. een hoestbui in Toscanië ? Als dàt niet uniek is …. !

    Reactie door Jan Goffa | 21/02/2010 | Beantwoorden

  2. […] we er met de cabio heen rijden voegt een extra avontuurlijke dimensie toe aan onze reis (zie ook DIT bericht). Het inladen van onze “dakloze” is dan weer een demonstratie van doorgedreven […]

    Pingback door Toscana, qui veniamo! « Jaja's Weblog | 03/04/2010 | Beantwoorden

  3. Wat was nu de oplossing van het probleem? Ik heb min of meer hetzelfde probleem namelijk

    Reactie door Edwin Breeman | 31/08/2016 | Beantwoorden

    • Beste Edwin,

      Het probleem was uiteindelijk te situeren bij de achterste ramen. Om het dak te kunnen sluiten dienen die eerst gesloten te zijn – en dat gebeurt automatisch als je het dak wil sluiten. Eens gesloten geven die ramen een “signaal” dat ze ook gesloten zijn (een soort bevestiging). Pas vanaf dan kan het dak zelf gesloten worden. Het probleem was nu net het ontbreken van het signaal “achterste ramen gesloten” (een relaisprobleem denk ik).
      Nadat het probleem uiteindelijk opgelost werd hebben we de Colt verkocht omwille van een zeer onbetrouwbare garage in St-Truiden (ze is touwens verdwenen nu) en hebben een Ford Focus Cabrio gekocht.
      Daar hebben we geen enkel probleem mee gehad en er tot volle tevredenheid mee rondgereden.

      Reactie door jajabd | 01/09/2016


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: